ab associates © 2018

Jaar: 2017

Oppervlakte: 4.700m²

Over het project

Nieuwbouw politiecommissariaat met zeven bouwlagen, waarvan twee ondergrondse die de grote parkeerdruk opvangen. Het compacte geheel bestaat uit vier volumes genesteld in elkaar. Elk volume heeft een eigen functie, wat weergegeven wordt door verschillende hoogtes. De structurele wanden zijn semi-prefab voorzien in beton (premuren). Intern draagt een raster van betonbalken en betonkolommen de vloerplaten. Zowel de buitengevels als de binnengevels van de 4 volumes worden opgebouwd met gevelsteen. De bakstenen vinnen in de gevels zorgen tegelijk voor zonnewering als voor privacy. Het gebouw krijgt zo een sobere uitstraling maar is toch een krachtig gebaar naar de omgeving.

Over het project

De grote bomen zijn een belangrijke troef van de huidige site. Het behoud van deze bomen in een parkomgeving wordt daarom ook meegenomen in het ontwerp. Het park zou echter volledig gevuld zijn met auto’s als de gevraagde parkeerplaatsen enkel bovengronds werden opgelost. Daarom wordt het parkeren in twee ondergrondse lagen te voorzien.

Het nieuwe politiekantoor moet een toegankelijk gebouw zijn waar de inwoners zich welkom voelen. Toch moet het gebouw een zekere privacy bieden voor de vaak delicate situaties waarin de bezoekers zich kunnen bevinden. Het creëren van een sokkel zorgt voor een uitnodigend gebaar naar de passanten en trekt de aandacht van de bezoekers. Tegelijk biedt deze ingreep de nodige privacy ten opzichte van de voorbijgangers in het park. Door de sokkel kan het parkeren op slechts 1,5 bouwlaag onder de grond worden opgelost, wat een aanzienlijke besparing betekent. Op de sokkel worden vier gebouwen ingeplant met elk een eigen functie.

Aan de kant van de sporen zorgt een toren van vijf bouwlagen voor de zichtbaarheid en de herkenbaarheid van het politiekantoor vanaf het station. Het park vraagt echter een kleinere schaal. Het inkomvolume wordt daarom beperkt tot slechts twee bouwlagen zodat de drempel verlaagd wordt en de burger uitgenodigd wordt naar binnen te gaan. Het derde volume geeft aansluiting met de muziekschool en het vierde bevat de polyvalente zaal als akoestische buffer met de spoorweg.

De interne circulatie wordt gestructureerd door drie dubbelhoge atria met elk een eigen karakter. Zij vormen de ontmoetingsplekken voor het korps, bevorderen de samenhorigheid in het team en creëren informele gespreksruimtes voor het personeel.

Vorig project:

Volgend project:
»

Kunnen wij iets voor u (be)tekenen?

contacteer ons

Als u meer wilt weten over ons werk of wilt bespreken hoe we u verder kunnen helpen met het ontwikkelen van uw project, stuur ons dan een e-mail, bel ons of kom langs in ons kantoor.