ab associates © 2018

Jaar: 2015

Hoogte: 30m

Over het project

Ateliereen Architecten heeft in samenwerking met MAMU architects een ontwerp gemaakt voor de uitkijktoren in de stad Lommel. Deze dertig meter hoge toren staat in het bijzondere natuurgebied ‘De Lommelse Sahara’. De constructie bestaat uit geschakelde driehoeken. Dit is constructief een efficiënte vorm. Dit principe zorgt er tevens voor dat de aanblik vanuit verschillende perspectieven telkens anders is. Zo lijkt de toren vanaf sommige plekken zelfs scheef te staan.

Over het project

Nu een 30m hoge uitkijktoren een prachtig uitzicht over het gebied ga¬randeert, smullen natuur- en architectuurliefhebbers voortaan nog meer van de Lommelse Sahara. Vanop drie niveaus kunnen bezoekers de pracht van dit ongerept stukje natuur bewonderen. Met de uitkijktoren wil de stad Lommel de beleving van het landschap versterken. De Lommelse Sahara maakt immers deel uit van het Regionaal Landschap ‘de Lage Kempen’ en lokt jaarlijks tal van wandelaars. Voor de vormgeving van de toren klopten de stad Lommel en het Agentschap voor Natuur en Bos aan bij MaMu architecten. MaMu werkte samen met Ateliereen uit Eindhoven, dat voordien al verschillende andere uitkijktorens had ontworpen. De constructie bestaat uit zes geschakelde driehoeken die omgeven zijn door circa vier kilometer scheepstouw. Door het touw afwisselend strak en los rond de toren te wikkelen, ontstaat een subtiele verwijzing naar de golvende lijnen van de Sahara.

Bij het beklimmen van de toren kijkt de bezoeker tussen de touwen door naar het landschap. Zowel de kleur van het cederhout als de kleur van het thermisch verzinkt staal zullen op termijn afvlakken, waardoor de constructie na verloop van tijd nog meer zal opgaan in het landschap. Bezoekers hebben drie niveaus om van het landschap te genieten. De minder mobiele toeristen kunnen op een comfortabele manier het eerste platform bereiken, van waaruit ze een prachtige blik over de plassen krijgen. Vanaf dan gaat het de hoogte in voor een pittige klim van goed 150 treden. Er is ook aan de kleintjes gedacht, want in de 1,20 m hoge wand op het bovenste plateau zijn kijkgaten voorzien, zodat ook kinderen in de verte kunnen turen. De toren bevindt zich langs een waterplas in mulle, zanderige grond. Toch vormde de slappe bodem geen probleem. De moeilijkheid bestond er vooral in de hoge structuur stabiel te houden op een zo klein mogelijke oppervlakte. Dit gebeurt met behulp van paalfunderingen. De toren is sinds 1 april 2015 toegankelijk voor het grote publiek.

Vorig project:

Volgend project:
»

Kunnen wij iets voor u (be)tekenen?

contacteer ons

Als u meer wilt weten over ons werk of wilt bespreken hoe we u verder kunnen helpen met het ontwikkelen van uw project, stuur ons dan een e-mail, bel ons of kom langs in ons kantoor.